آموزش کسرها
از دانشآموز سؤال میکنیم قبل از اینکه برش بزنیم مثلثها چه نوع مثلثی بودند؟
در جواب دانشآموز دو ساق را روی هم قرار میدهند و میگویند که مثلث متساویالساقین است.
در اینجا 8 مثلث داریم که یکی در میان تا میزنیم .
سوال از دانشآموز : چند تا مثلث داریم:
جواب: 8 تا
سؤال از دانشآموز : یکی را باز کنیم چند تا قرمز است؟ چه کسری بدست میآید.
جواب : 8/7
( به همین ترتیب مثلها را باز میکنیم و سؤال میکنیم .)
این مثلثها را یکی در میان تا میزنیم و با چسب میچسبانیم ،یک مربع به دست میآید. میتوانیم سؤال کنیم که الان چه کسری قرمز است ؟ 8/4 و چه کسری سفید است؟ 4/8
میتواند چهار تا مربع درست کند، با رنگهای مختلف زرد، آبی، قرمز و کنار هم بگذارد و به هر فرمی که دلش خواست کنار هم بچیند .
برای شروع فعالیت بعدی نیز از یک کاغذ مربع شکل استفاده میکنیم .مانند حالت قبل قطرها را تا میزنیم و باز میکنیم و بعد از طول و عرض تا میزنیم که چهار مثلث ایجاد شود و سپس یک مربع درست شود. دو طرف مربع را به صورت مثلث بالا میبریم و بعد باز میکنیم . از دانشآموز میخواهیم که این مثلثها را ببرد .
سؤال از دانشآموز : این مثلثها چه حالتی نسبت به هم دارند؟
جواب :اگر روی هم قرار دهیم میبینم که با هم مساوی هستند .
میتواینم مثلثها را روی مربع اولیه قرار دهیم تا دانشآموزان خودشان تجربه کنند که مساحت این مثلثها با مساحت مربعی که در وسط قرار گرفته برابر است ، مربع را میچسبانیم و سپس مثلثها را برعکس در کنار آنها میچسبانیم .
سؤال از دانشآموز: مربعی که در وسط است، چه کسری از مربع بزرگ گل است؟
چون قبلاً برشها را انجام داده است و امتحان کرده که اینها با هم برابر است متوجه میشود که مثلثهای کناری با مربع وسط برابر است. بنابراین مساحت مربع وسطی نصف مساحت مربع بزرگتر است .
دانشآموز میتواند چند به همین شکل درست کند و در کنار هم قرار دهد تا مربع بزرگتر بدست آید.
روشهای دیگری برای یادگیری کسرها وجود دارد. پنج دانشآموز را وسط کلاس میبریم روی سر تا 2 تا از آنها کلاه قرمز قرار میدهیم. حال میپرسیم چه کسری از دانشآموز کلاه قرمز بر سر دارد؟
جواب: 5/2
چند دانشآموز در وسط کلاس هستند ؟
جواب : 5 دانشآموز
چند دانشآموز کلاس قرمز برسر دارند؟
جواب : 2 دانشآموز
چه کسری از دانشآموزان کلاه قرمز برسر دارند؟
جواب: 5/2
از دانشآموز بخواهید 5 بار صلوات، 3 بار سبحان ا... و 6 بار الله اکبر بگوید و از دانشآموز دیگری بپرسید:
چه کسری از این ذکرها الحمدالله بوده، چه کسری الله اکبر بوده ؟
پس درس تعلیمات دینی هم می تواند هوش ریاضی را فعال میکند .
میتوانیم به رنگهای مختلف مثلثهایی را تهیه کنیم و روی کاغذ بچسبانیم و از دانشآموز سؤال کنیم که چه کسری از مثلثها قرمز هستند. مثلاً اگر مثلثها به تعدا 9 عدد هستند و 4 تای آنها قرمز است میشود 9/4 یا میتوانیم اشکال هندسی مختلفی را تهیه کنیم، مثلاً ذوزنقه، متوازیالاضلاع ، مثلث ، مربع .... و روی کاغذ میچسبانیم . از داشآموز میتوانیم سؤالات مختلفی را بپرسیم .
چه کسری ازاین شکلها قرمز هستند؟ چه کسری از این شکلها مربع هستند؟ چه کسری از اشکال بر روی هم منطبق میشوند و چه کسری از اشکال دو محور تقارن دارند؟
به همین ترتیب سؤالات دیگری نیز میتوان پرسید.