-
نکاتی درموردتشویق وتنبیه دانش آموزان
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 15:02
نکاتی درموردتشویق وتنبیه دانش آموزان یکی ازمسائل عمده درروش های تربیتی مدارس استفاده به موقع و درست ازتشویق وتنبیه است.بسیاری ازمعلمان ومربیان ممکن است بدون نیاز و ضرورت مبادرت به تنبیه دانش آموزان، بخصوص تنبیه بدنی آنان کنند، درحالی که می توانندقبل ازآن برای ازبین بردن رفتارهای نادرست شاگردان ، روش های دیگری راکه...
-
والدین و بازیهای کودکان
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 15:01
والدین و بازیهای کودکان برای تهیه اسباببازی باید اندکی دقت و حوصله به خرج داد. اسباببازی باید از نظر جنس، سن، شخصیت، حجم و فرم با سن و استعداد کودک متناسب باشد. چنانچه این احتمال وجود دارد یک اسباببازی مورد علاقه کودک ما باشد حال آنکه همان اسباببازی را کودک دیگری دوست نداشته باشد یا اینکه کودکی نقاشی کردن را دوست...
-
ورزش صبحگاهی و انگیزه تحصیلی
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:58
ورزش صبحگاهی و انگیزه تحصیلی فناوری و مدرنیزه شدن زندگی، و هم چنین گسترش زندگی شهری و فرهنگ آپارتمانی، اگر چه از بسیاری از جهات رفاه و آسایش را برای بشر امروزی به ارمغان آورده است، اما از طرف دیگر با کاهش تحرک و فعالیت بدنی همراه بوده و سلامت جسمانی و آمادگی قلبی - عروقی انسان را تحت تأثیر قرار داده است. زندگی شهری تا...
-
ویژگیهای کودک در دوره ابتدایی
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:57
ویژگیهای کودک در دوره ابتدایی ویژگیهای کودک در دوره ابتدایی عبارتند از : 1-رشد جسمانی کودک : در دوره ابتدایی ، تارهای عصبی ، " میه لینی " می شوند ، در نتیجه ، رشد جسمانی کودک در این دوره ، بسیار مهم است . میه لینی شدن تارهای عصبی ، در مقطع دبستان ، به سطوح بالاتر و تکامل می رسد و سبب هماهنگی کامل حس و حرکت...
-
یادگیری
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:54
یادگیری ?- پاداش و تنبیه: پاداش و تنبیه از دیگر عوامل موثر در یادگیری است. یاد گیرنده اگر در حین یادگیری مورد تشویق قرار گیرد، تقویت خواهد شد و یادگیری بهتر صورت میگیرد و اگر در یادگیری تنبیه شود، سرد می شود ?- روش سرتاسری یا یک پارچه: برای اینکه یادگیری بهتر صورت گیرد، به جای اینکه قسمتی از موضوع یا مطلبی را یاد...
-
یادگیری و تاثیر
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:52
یادگیری و تاثیر مقدمه عوامل بسیار زیادی در جریان آموزش و یادگیری تآثیر دارد که طی روش های تحقیق مرسوم دانشگاهی قادر به کنترل آنها نیستند. هدف از پژوهش در تعلیم و تربیت فقط کسب دانش محض نیست،بلکه دانشی است که در عمل بتوان از آن استفاده کرد و در بهسازی محیط آموزشی مفید باشد .چنین هدفی را پژوهش های تربیتی دانشگاهی و...
-
یادگیری
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:40
یادگیری یادگیری یک فرآیند است . در هر فرآیند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل تغییرات گوناگونی را به دنبال می آورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند تدریس امکان پذیر نیست . چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از : آمادگی انگیزه و هدف تجارب گذشته موقعیت و محیط...
-
عزت نفس
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:36
عزت نفس یکی از روشهای مهم تقویت عزت نفس در کودکان، پذیرش آنان در همه شرایط است. همه کودکان به ویژه کودکانی که پا به مرحله رشد می گذارند باید از آزادی و استقلال نسبی برخوردار باشند. ولی آنچه که آنان باید بدانند این است که در این جهان افرادی زندگی می کنند که ممکن است به آنان صدمه بزنند و آنچه که والدین انجام می دهند حفظ...
-
ارتباط در فرایند تدریس
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:35
ارتباط در فرایند تدریس اثر ارتباط معادل فارسی لغت Cormmunication است و به معنای پیوند دادن ، ربط دادن و نیز به معنای پیوند و رابطه بکار میرود. در فرایند آموزشی ، ارتباط عبارت است از برقراری رابطه بین دو فرد ، دو موضوع ، دو اندیشه یا بیشتر و به عبارت بهتر عبارت است از تفاهم و اشتراک فکر و اندیشه بین معلم و فراگیر یا...
-
روش هایی برای مفید خواندن
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:31
روش هایی برای مفید خواندن مفید خواندن یعنی طوری بخوانید که پیام نویسنده را بدون صرف زمان زیاد، درک کنید. همچنین مفید خواندن، نوعی خواندن است که به شما کمک می کند با استناد به متون و موارد مرتبط بدون زحمت زیاد چیزی را که به دنبالش هستید درک کنید. زمانی که مقاله ای را میخوانید یا کلا منظورتان از خواندن درک عمومی مطلب...
-
سلسله مباحثی پیرامون تدریس اثر بخش
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:28
سلسله مباحثی پیرامون تدریس اثر بخش دکتر جواد حاتمی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه تبریز در شمارهی پیشین به تبیین رشتهی تکنولوژی آموزشی و جایگاه آن در نظام آموزشی پرداخته شد. تکنولوژی آموزشی در برهههای مختلف زمانی، پارادایمهای مختلفی را تجربه کرده است و در هر مرحلهای مصادیق...
-
سلسله مباحثی پیرامون تدریس اثر بخش
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:26
سلسله مباحثی پیرامون تدریس اثر بخش دکتر جواد حاتمی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه تبریز در شمارهی پیشین به تبیین رشتهی تکنولوژی آموزشی و جایگاه آن در نظام آموزشی پرداخته شد. تکنولوژی آموزشی در برهههای مختلف زمانی، پارادایمهای مختلفی را تجربه کرده است و در هر مرحلهای مصادیق...
-
ارتباط به عنوان عامل مؤثر در فرآیند یاددهی- یادگیری
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:25
ارتباط به عنوان عامل مؤثر در فرآیند یاددهی- یادگیری ارتباط انسانها اساس شکل گیری جامعه انسانی به معنای واقعی است و بدون آن هرگز فرهنگ به عنوان خصیصه جامعه انسانی پدید نمی آید. سوروکین جامعه شناس مشهور بر این نکته تاکید دارد که یکی از شاخصهای ورود به عصر حسی، کاستی یا اختلال در ارتباط انسانی است. فقدان ارتباط به معنای...
-
» عوامل موثر در یادگیری
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:23
» عوامل موثر در یادگیری البته ممکن است در اینجا سوال مطرح شود که با توجه به اینکه تجارب گذشته شاگردان یک کلاس ، دلیل تفاوت در شکوفایی استعداد ، محیط خانواده و سطح تربیت والدین یکسان نیست. چگونه ممکن است معلم روش تدریس خود را متناسب با تجارب همه شاگردان انتخاب کند. اگر چه چنین امری کار آسانی نیست، اختلاف سطح...
-
استفاده از تکنولوژی های جدید در تدریس ریاضی
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 14:01
استفاده از تکنولوژی های جدید در تدریس ریاضی کلمات کلیدی:, ICTتدریس , یادگیری,ریاضی ,تکنولوژی,حل مساله مقدمه : امروزه شرایط آموزش در مدارس ما بر اساس نظریه های جدید یادگیری مهیا نیست ولی باید توجه داشت که با علم به سطح آگاهی دانش آموزان ، انگیزه ها و شرایط جدید جامعه، تأکید روی روشهای قدیمی تدریس و استفاده ی محض از...
-
الگوهای فعال تدریس
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:56
الگوهای فعال تدریس نقد و بررسی انواع روش تدریس ریاضی بحث در روش تدریس ریاضی به زمان ما منحصر نمی شود. از هنگامی که تدریس ریاضی مطرح بوده است، روش تدریس آن نیز مورد بحث و مطالعه بوده است. با مطالعه تاریخ آموزش و پرورش، ملاحظه می کنیم که همواره دو نوع آموزش درمقابل هم قرار داشت هاند. دسته اول، روشهای تدریس سنتی، که در...
-
اعداد تاکسی
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:52
اعداد تاکسی زمانی که ریاضیدان انگلیسی هاردی برای عیادت ریاضیدان شهیر هند رامانوجان به بیمارستان رفته بود به این موضوع اشاره کرد که شماره تاکسی که به وسیله آن به بیمارستان آمده، عدد بی ربط و بی خاصیت ۱۷۲۹ بوده است . رامانوجان بلافاصله ضمن رد ادعای هاردی به او یادآور شد که اتفاقا ۱۷۲۹ بسیار جالب توجه است . ۱۷۲۹ عددی...
-
۴۰ نکته مهم برای مطالعه بهتر،
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:48
۴۰ نکته مهم برای مطالعه بهتر، راهنمای روش مطالعه صحیح و اصولی و روشهای مرور مطالب خوانده شده مقدمه آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده میکنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی میتواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل...
-
ریاضیات در زندگی و عمل
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:40
ریاضیات در زندگی و عمل ریاضیات و زندگی علم لقمه برگرفتن از سفره طبیعت است . و ریاضی زاییده احتیاج ودر آغازمبتنی بر تجربه. ریاضیات انعکاس دنیای واقعی در ذهن ماست. به عقیده بعضیها :ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین پدیدههای طبیعی است. سیلوستر میگوید:”ریاضیات ،مطالعه شباهتها در تفاوتها و مطالعه...
-
راهبرد هایی جهت ایجاد انگیزه در درس ریاضی برای دانش آموزان
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:37
راهبرد هایی جهت ایجاد انگیزه در درس ریاضی برای دانش آموزان با سلام به حضور شما بزرگواران . با اجازه ی همکاران عزیز خواستم در مورد راههای ایجاد انگیزه در کلاس ریاضی برای دانش آموز با هم بحث کنیم . راههایی که در کلاس به کار برد ه ایم و نتیجه ی مثبت هم داشته است . …. با اجازه ی همکاران برای شروع بحث چند راهکار که خودم از...
-
بررسی مشکلات روش های تدریس ریاضی و راهکارهایی برای بهبود کیفیت آ
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:34
بررسی مشکلات روش های تدریس ریاضی و راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش ریاضی مقدمه به نام او که عالم را بر اساس حساب و هندسه آفرید . آری به نام او که همه چیز دنیا را بر اساس حساب استوار کرد و بر پایه هندسه نظم بخشید . جریان اندیشه های زلال ، سرزمین فکر ما را آبیاری و سر سبز می کند ، پس چه نیک است سر گذرگاه جریان اندیشه...
-
چهل اصل TRIZ
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:29
چهل اصل TRIZ ( Extraction ) اصل 2ـ استخراج الف ): مشخصه یا قطعه ی مزاحم را از آن برگزینید. ( آن را جدا کرده با حذف کنید) طرح های توسعه حرفه ای برپایه نیاز ها ایجاد کنید. / برنامه هایی که نیاز کارکنان را مرتفع سازد. برنامه آموزش مجازی ایجاد کنید. جستجوی آن لاین در کتابخانه برای یافتن کتب و نشریات ادواری و غیره. موانع...
-
روش ها وفنون تدریس
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:25
روش ها وفنون تدریس الگوی کاوشگری INQUIRY METOD الگوی کاوشگری که براساس نظر ریچارد ساچمن (Richard suchman ) بنا نهاده شده یکی دیگر از الگوهای خانواده اطلاعات پردازی است .تربیت کاوشگر به منزله « فرآیندی برای بررسی و تشریح پدیده های غیر معمول » تعریف می شود (جویس و ویل 1980) .تئوری ساچمن برآن است که دانش آموزان...
-
تعریف تیز هوشان و با استعدادها
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:23
تعریف تیز هوشان و با استعدادها هیچ تعریف مطلق و کاملی که مورد قبول همگان باشد و جود ندارد . بعلاوه هر فرهنگی نیز با توجه به ارزشها، نگرشهاو سبک زندگی،تیزهوشی واستعداد را به گونه ای متفاوت تعریف می کند . تعاریف اولیه درباره تیزهوشی،بیشتربر بهره هوشی تاکید داشت . تعریف مارلند از تیزهوشی کودکان تیزهوش و با استعداد ،کسانی...
-
تجربه ریاضی
چهارشنبه 30 فروردینماه سال 1391 13:18
تجربه ریاضی کلاسی که شاد و مهیج نبوده و دانش اموزان در آن علاقه ای به کار ریاضی نداشته باشند، نمی تواند کلاس ریاضی باشد. کلاس ریاضی باید برای دانش آموزان شاد و مهیج باشد تا دانش آموزان در این محیط بتوانند ایده یابی ، ایده سازی و راه حل یابی کنند. در این مورد برای فهم عمیق دروس توسط دانش آموزان اولویت های زیر را در...
-
نمونه سوالات زبان فارسی3 سوم انسانی
شنبه 19 فروردینماه سال 1391 21:13
نمونه سوالات زبان فارسی3 سوم انسانی تمامی نمونه سوالات با فرمت pdf تهیه شدهاند و با نرم افزار Adobe reader قابل مشاهده هستند. برای دریافت و ذخیره سوالات در رایانه خود روی لینک مربوط به دریافت سوال کلیک راست نموده و گزینهی save target as را انتخاب نمایید . نمونه سوالات زبان فارسی3 سوم انسانی خرداد ماه 82 تهران دریافت...
-
نمونه سوالات تاریخ ایران و جهان2 سوم انسانی
شنبه 19 فروردینماه سال 1391 21:09
نمونه سوالات تاریخ ایران و جهان2 سوم انسانی تمامی نمونه سوالات با فرمت pdf تهیه شدهاند و با نرم افزار Adobe reader قابل مشاهده هستند. برای دریافت و ذخیره سوالات در رایانه خود روی لینک مربوط به دریافت سوال کلیک راست نموده و گزینهی save target as را انتخاب نمایید . نمونه سوالات تاریخ ایران و جهان2 سوم انسانی خرداد ماه...
-
نمونه سوالات تاریخ ادبیات ایران و جهان2 سوم انسانی
شنبه 19 فروردینماه سال 1391 21:05
نمونه سوالات تاریخ ادبیات ایران و جهان2 سوم انسانی تمامی نمونه سوالات با فرمت pdf تهیه شدهاند و با نرم افزار Adobe reader قابل مشاهده هستند. برای دریافت و ذخیره سوالات در رایانه خود روی لینک مربوط به دریافت سوال کلیک راست نموده و گزینهی save target as را انتخاب نمایید . نمونه سوالات تاریخ ادبیات ایران و جهان2 سوم...
-
نمونه سوالات ریاضی سوم انسانی
شنبه 19 فروردینماه سال 1391 20:58
نمونه سوالات ریاضی سوم انسانی تمامی نمونه سوالات با فرمت pdf تهیه شدهاند و با نرم افزار Adobe reader قابل مشاهده هستند. برای دریافت و ذخیره سوالات در رایانه خود روی لینک مربوط به دریافت سوال کلیک راست نموده و گزینهی save target as را انتخاب نمایید . نمونه سوالات ریاضی سوم انسانی دبیرستان آبسال تهران نمونه یک دریافت...
-
نمونه سوالات روانشناسی سوم انسانی
شنبه 19 فروردینماه سال 1391 20:54
نمونه سوالات روانشناسی سوم انسانی تمامی نمونه سوالات با فرمت pdf تهیه شدهاند و با نرم افزار Adobe reader قابل مشاهده هستند. برای دریافت و ذخیره سوالات در رایانه خود روی لینک مربوط به دریافت سوال کلیک راست نموده و گزینهی save target as را انتخاب نمایید . نمونه سوالات روانشناسی سوم انسانی دبیرستان آبسال تهران نمونه1...